Rehabilitering av Universitetet i Oslo
Totalentreprise || Kontraktssum: 132 MNOK || Varighet: 2023-2024
Rehabilitering av 1000 m² bygningsareal, inkludert ny ILAB, kundemottak og glassblåserverksted, samt full takrehabilitering på 2000 m². Takområdet ble oppgradert med et integrert parkområde som en del av prosjektet.
Klima og Bygg AS hadde totalansvaret for fremdrift, møteserier og prosjektgruppeledelse, som ble gjennomført i tett samarbeid med prosjekteringsgruppen, byggherrens team og ledelse, brukerne av bygget og de tekniske underentreprenørene. Prosjektet ble detaljprosjektert med utgangspunkt i forprosjektet og fullført i henhold til oppsatt tidsplan.
Rehabilitering og oppgradering av Lokalene
Prosjektet innebar en omfattende rehabilitering av lokalene, inkludert glassblåserverksted, plateverksted, ILAB, kundemottak, spesialrom, tekniske rom og toalettfasiliteter. Det ble også gjennomført en full rehabilitering av taket og takterrassen over lokalene. Alt arbeid ble utført med et sterkt fokus på bærekraft, gjenbruk og energieffektivisering.
Miljøsanering og grunnarbeid
En av de mest krevende fasene i prosjektet var miljøsaneringen, som inkluderte asbestsanering av hele prosjektarealet. Den eksisterende gulvkonstruksjonen ble revet, og byggegropen ble senket for å tilpasse seg den nye konstruksjonen. Dette arbeidet inkluderte isolering av grunnen og etablering av ny infrastruktur for vann- og avløpssystem (VA/OV). For ventilasjon ble det etablert innvendige kulverter og sjakter i plasstøpt betong. Under utgravingen støtte man på fjell i grunnen, noe som førte til behov for omfattende innvendige sprengningsarbeider. Sprengningen ble gjennomført uten avvik, ved hjelp av digitale og manuelle rystelsessensorer som overvåket bygningsmassene.
Innvendig rehabilitering og spesialtilpasninger
Innvendig ble lokalene bygget opp med nye innervegger og forsterkninger av eksisterende vegger. Arbeidene fulgte strenge krav til lydisolasjon og brannsikkerhet, samtidig som det ble lagt stor vekt på gjenbruk og bevaring. Nye himlinger ble installert med spesifikke lydabsorpsjonskrav, og lokalene ble utstyrt med ny kjøkkeninnredning, møbler og spesialtilpasset innredning.
Sprengningsarbeid og konstruksjonsoppbygging
I forbindelse med sprengningsarbeidet ble all sprengningsstein transportert ut gjennom en midlertidig åpning i fasaden, som senere ble brukt til å etablere en ny ytterdør. Etter sprengningen startet et omfattende arbeid med forskaling, armering og støping, utført med strenge toleransekrav for å sikre grunnlaget for spesialmaskiner som skulle installeres i verkstedene.
Rehabilitering av tak og takterrasse
Taket ble fullstendig demontert og bygget opp igjen med ny konstruksjon. Materialer som granitt, gatestein og overlys ble demontert og gjenbrukt i rehabiliteringsarbeidet, noe som bidro til å gjenskape byggets originale uttrykk. Alt arbeid på takterrassen ble utført med bærekraftige løsninger i fokus.
Sikkerhet, miljø og energi
Prosjektet ble gjennomført uten alvorlige hendelser, og uønskede hendelser (RUH) ble nøye registrert og fulgt opp til avvikene var lukket. Kravene til avfallssortering ble oppfylt med god margin, og materialer som kunne gjenbrukes ble benyttet i den nye konstruksjonen. Energibesparende tiltak førte til vesentlige forbedringer i byggets energiregnskap, som ble oppdatert fortløpende gjennom prosjektet. I prosjektet var det sterk fokus på miljøprofil, med utslippsfri byggeplass og omfattende fokus på ombruk og gjenbruk av materialer.
Prosjektledelse og koordinering
Ledelsen i prosjektet besto av en prosjektleder, teknisk prosjektleder, anleggsleder og formann. Teamet hadde ansvar for å koordinere alle faggrupper, inkludert egne ansatte som tømrere, murere og ventilasjonsarbeidere, samt underentreprenører innen betong, flis og blikkenslager. ITB-ledelsen sørget for samordning av tekniske installasjoner og samarbeidet tett med prosjektledelsen og byggherren for å sikre en smidig sluttfase. Det ble gjennomført fullskalatester, avviksretting og teknisk kontroll for å verifisere at alle prosjektkrav var oppfylt.
Overlevering og prøvedrift
Prosjektet ble avsluttet med en vellykket overlevering til byggherren. Det ble etablert en 12-måneders prøvedriftsperiode, hvor eventuelle feil, mangler og ønskede justeringer loggføres og håndteres fortløpende for å sikre godkjent prøvedrift.